Dag 3 "De grotten van Han"

7 juli 2022 - Libin, België

Vandaag de Grotten van Han bezocht. We zouden in eerste instantie om half 12 meegaan de grotten in, maar toen kwam er een "zwerm" schoolkids voorbij, die op schoolreisje waren en gingen eerst.

mycollage_202276231135240

De eerst volgende groep die de  grotten in kon waren wij, dit was een bijzonder grote groep

mycollage_2022778946775

Het werd goed luisteren, want de gids ging van vloeiend Frans over naar Vlaams...waardoor het niet altijd gelijk helder was dat de Nederlandse versie verteld werd 😳

mycollage_20227623135573

Onze prehistorische voorouders die er schuilden en wij, genietend van het  natuurspektakel in de diverse zalen, afdalend naar een diepte van 110 meter. De grotten danken hun vorm aan de Lesse, de rivier die erdoor stroomt en nog elke dag haar werk verderzet.

Na het parcour van ruim 2 kilomter door de grotten te hebben gewandeld werd het tijd om eerst een pauze in te lassen.

20220706_132246

Na het terrasje  gingen we naar het wildpark, waarmee we met de safari-car op pad gingen.

mycollage_20227623529424

Net als in Afrika op zoek naar de big 5, maar nu de big 5 van de Belgische Ardennen uit de nadagen van de ijstijd, dus steenbokken, everzwijnen, poolwolven, oerossen en damherten.

mycollage_202276233113161

Ook hier zat in het eerste deel van de bus een klas met uitgelaten schoolkids. Nog geen twee meter op pad of we stopten omdat er links en rechts van de safari-bus kids half uitbungelde. Over de megafoon tetterde een boze juf en werd de boel ferm toegesproken dat iedereen zijn handen en voeten binnenboord moest laten. We konden weer verder....

20220706_133303

Halverwege konden we uitstappen om te zien hoe de rivier de lesse via de grotten zijn weg vervolgd. Op dat punt zagen we ook dat we een keuze hadden om onze eigen weg of te vervolgen via de safari-car of te voet.

20220706_141500

Dat laatste leek ons een beter plan (we hadden de busrit wel weer gezien!). Voor de zekerheid toch even navraag gedaan bij de franstalige chauffer van de safari-car. Hij probeerde in zijn beste frans/vlaamse versie te vertellen dat we dan nog 3 km moesten lopen en voorbij het beren verblijf zou daar het treinstation zijn en moesten we  vervolgens met de trein het laatste stukje doen....." Merci pour votre explication...".

mycollage_20227623576152

We vervolgde te voet de route. We werden ingehaald door de safari-car en de jongetjes die bij ons zaten in de coupe van de safari-car zwaaide ons een soort van quasi verbaasd gedag. Natuurlijk zwaaide we vrolijk naar ze terug 😁

20220706_140618

Heerlijk om te voet het park te vervolgen. Hier en daar een beste klim maar prima (beter) om ook zo het park te zien.

mycollage_2022770327861

En na het berenverblijf was ook inderdaad het eind van de wandelroute en was daar de opstapplek voor de trein.

mycollage_202277069575

Om ca. half vier waren we terug bij de B&B de zon scheen heerlijk en ook vandaag volgde we onze nieuwe routine.... even zwemmen in het zwembad, 10 min. de sauna in, het bubbelbad en vervolgens opdrogen in de zon tot het avondeten.

IMG-20220706-WA0005

En ja, ook deze avond zijn we aangeschoven aan de gastentafel in de B&B. Wel de laatste overigens...de rest van de week serveren ze geen avondmaal. Voorafgaand een aperitief, gevolgd door heerlijke gebakken zalm op een bedje van  "groentjes" (zoals onze gastheer met Franse tongval het zo mooi verwoord) en gebakken aardappeltjes.

Een gezellige avond met wederom het Nederlandse en Franse koppel. Ervaringen over en weer over de plaats Han, Boullion en Dinant werden uitgewisseld. Het Nederlandse koppel was vanavond voor het laatst en daarom kregen we iets extra's bij het diner een overheerlijk stukje cheesecake....

20220706_21434620220706_214404

We hadden vandaag weer de nodige stappen gezet. De "verplichte" 10.000 stappen waren allang gehaald, dus geen zin of behoefte meer om een stukje te lopen dus al snel plofte we neer voor ons afzakkertje in de "huiskamer".

1. Kitty & René:
    7 juli 2022
    Leuke verhalen! En jullie vermaken je kostelijk zo te lezen. Is ook echt wat voor jullie hé om in zo'n zwerm met kids te belanden 🤣
  2. Marianne:
    7 juli 2022
    Ja heeeeerlijk. Ik moet zeggen het was best grappig om naar dat stelletje ongeregeld te kijken. Ik kreeg er nostalgische gevoelens bij. Natuurlijk met mijn eigen kids ook wel eens zo'n schoolreisje bijgewoond en dan waren er altijd wel een stel kids bij die "lekker" luisterden.