Gouda Cheese Experience

24 januari 2023 - Velp, Nederland

Als je Gouda zegt, dan denk je natuurlijk ook aan kaas. Dus dat moeten we dan maar eens gaan ontdekken. Niet via de Goudse Waag, maar via de Gouda Cheese Experience.

20230123_131019

In de eerste ruimte wordt een kort introductie filmpje getoond. De tweede ruimte staat in het teken van de koe. Alle weetjes wat je moet weten over de melkkoe en melk kom je daar te weten. Ook kan je proberen te melken, wat nog niet zo makkelijk was...er ging meer naast dan in het emmertje.

mycollage_2023124152513863

De volgende ruimte is het proces van melk tot kaas. Hoe zwaar werk moet dit vroeger zijn geweest! Welke toevoegingen er gedaan worden aan de melk, het pekelen, het persen en uiteindelijk het droogproces.

mycollage_2023124152828864

Ja en als dan de kaas klaar is volgt het transport van de Gouda kaas naar o.a. Duitsland, Spanje, Australie tot aan China. In grote getalen wordt het geexporteerd naar heel veel landen over de hele wereld. Indrukwekkend!

mycollage_2023124152943773

Het is natuurlijk geen experience als je de kaasjes niet geproefd hebt, dus aan het einde kregen we een proeverijtje van 5 kaasjes.

Einde middag gingen we met de trein en de metro naar Rotterdam Zuidplein.

mycollage_202312415325357

Waar we hadden gerserveerd bij "MeMe Vietnamese Food". Verrassend en lekker! Daarna maakten we ons op voor Rotterdam Ahoy voor een avondje spektakel bij  "Vrienden van Amstel Live".

mycollage_2023124153324325

En ja voordat je het weet is het dan alweer dinsdagochtend! De tijd is omgevlogen, tijd om weer naar het oosten te rijden richting Velp.

IMG-20230124-WA0004

1. Hait en mim Bijlsma:
    Hou Marianne en Albert

Een leuke dag gehad met al die kaas lijkt me.
    Nu hebben jullie ook gezien en gevoeld hoe je koeien melkt.
    Leuk, als je weet dat pake Hotze boerenarbeider was en alle dagen
    koeien moest melken. Hait is er mee opgegroeid.
    Leuke foto's. En dan de afsluiting naar de Vrienden van Amstel. Jullie dag kon
    niet meer stuk.
    Nu maar weer een goede thuiskomst in Velp.
  2. Marianne:
    24 januari 2023
    Het was zeker een leuk weekend. Veel gedaan en het melken was leuk om een idee te krijgen hoe dat werkt.
  3. Ab Proper:
    24 januari 2023
    Dat was een druk maar mooi weekend. Komt er nu weer gras in de tuin? Kan je een koe houden voor de nieuwe hobby van Albert: koeien melken en vervolgens kaasdrager. Maar al met al niet slecht, koud maar gelukkig droog.
  4. Marianne:
    24 januari 2023
    😁 als je weet hoeveel gras een koe eet per dag.....dan is het grasveldje wat wij kunnen aanleggen maar een snackje