Dag 5 "Dinant"

8 juli 2022 - Libin, België

IMG-20220708-WA0022

Vandaag een stralende blauwe lucht. We nemen de route naar Dinant. De routeplanner wil ons steeds naar de snelweg hebben, maar wij kiezen er voor om de provinciale weg te nemen en volgen de bordjes Dinant. Langs mooie vergezichten, kleine pittoreske  dorpjes, de bossen, glooiend heuvellandschap, grote groene velden afgewisseld met goudgele velden met granen en dan weer bossen. Lange rechte wegen, die golvend voor je uitstrekken. Dan weer het betere bochtenwerk en vervolgen we de weg al slingerend door het heuvellandschap richting Dinant.

IMG-20220708-WA0007

Als een soort van poortwachter van Dinant doemt de rots van Bayerd voor ons op. Volgens de mythe is de kloof ontstaan door de hoeven van hun magische paard, Bayard, toen het de ridder Renaud de Montauban en zijn drie broers uit de handen van Karel de Grote redde.

20220708_113022

Wij parkeren de auto voor de rots van Bayerd en besluiten langs de oever van de Maas te voet verder te lopen richting het centrum. Een leuke wandeling. Dinant is bekend oa. vanwege de citadel boven op de rotsen. Tja we hebben gisteren het middeleeuws kasteel al bewonderd, dus de Citadel slaan we vandaag even over.

IMG-20220708-WA0008

Albert is fan van rondvaartbootjes, dus we nemen een korte tour over het water naar Anseremme (en terug). Als een kind zo blij zit Albert heerlijk in de zon met een klein briesje erbij boven op het dek de omgeving in zich op te nemen en te bewonderen. En vanaf het water hebben we inderdaad ook een mooi zicht op de stad welke links en rechts van het water ligt.

20220708_115034

We vervolgen de wandeling langs de oever waar een muziekant Franse chansons aan het zingen is. Wij kijken elkaar aan en moeten gelijktijdig lachen. We moeten allebei denken aan de 1e keer dat we samen met alle kids op vakantie naar Spanje gingen in 2015. Daar was ook overal zo'n 1mans band "Simon Grant" die iedere avond weer ergens anders een optreden verzorgde als ......." The Great Simon Grant"..... 😂

IMG-20220708-WA0006

Uiteraard moeten we ook over de Charles-de-Gaulle brug – oftewel de Saxofoonbrug. Op de hele brug staan verschillende mega grootte saxofoonbeelden! een trotse verwijzing naar de uitvinder van het instrument "Adolphe Sax" uit Dinant.

20220708_13323020220708_133403

Er valt nog ontzettend veel te doen en te bezichtigen in Dinant, maar .......wie weet .....dat bewaren we voor een andere keer. Voor nu nog even een terrasje pakken.....

20220708_130041

.....en daarna wandelen we weer langs de oever van de Maas terug naar de auto.

20220708_114254        20220708_123745

Onze gastheren van de B&B hebben ondertussen weer hun best voor ons gedaan om voor ons te reserveren in een restaurantje. Als we in onze kamer in de B&B terug komen zien we een briefje op bed liggen.

20220708_191319

Nog een laatste keer ...het badritueel ...en nog voldoende tijd om de tijd te verliezen in een boek alvorens we naar het laatste avondmaal gaan.

IMG-20220708-WA0015

IMG-20220708-WA0005

Om 19.30 maken we ons op om naar het plaatsje Redu te vertrekken. Met de zon in het gezicht gaan we richting het Italiaanse restaurant en laten ons culinair verwennen.

IMG-20220708-WA0023

En dan voor nu.......nog een laatste afzakkertje in de huiskamer van B&B L'Albizia een laatste "à votre santé" 🍷.

1. Kitty & René:
    8 juli 2022
    Wat een leuke verhalen en wat hebben jullie heerlijk genoten! Leuk om iedere dag een uitgebreid verslag van jullie belevenissen te lezen.
  2. Marianne:
    9 juli 2022
    Vooral ook leuk om ze oo te schrijven. Normaal die ik dat altijd met pen en papier, maar je moet toch een beetje met de tijd nee gaan...😁
  3. Ab Proper:
    9 juli 2022
    Wij volgen de verhalen ook met heel veel belandstelling, jammer dat het weer voorbij is. Hoewel ... je kan via deze site ook een foto en verhalenboek maken. Wel tot de volgende reis. En een goede thuisvaart zaterdag.
  4. Hait en mim Bijlsma:
    9 juli 2022
    Wat hebben jullie toch een leuke vakantie en er is zoveel te bezichtigen; fantastisch.
    Het is wel leuk Marianne om de verhalen op te schrijven.
    Wij zijn met Jent en Marike naar Rome geweest en toen heb ik ook een heel boekwerk gemaakt over al onze belevenissen. Soms zien we het nog wel eens in als er beelden uit Rome voor de T.V. komen; o, daar zijn wij ook geweest. Leuk.
    Een hartelijke groet van hait en mim.