Dag 4 "Bouillon"

7 juli 2022 - Libin, België

Het begint vandaag druillerig. De verwachting voor vandaag was vrijwel de hele dag regen. Dat hebben we gelukkig niet gehad. Wolken velden wisselde af met zonnige periode en na het ontbijt (10.30 uur) hebben we geen (mot)regen meer gehad.

20220707_103101

Op de planning staat het middeleeuwse Chateau Fort van Godfried van Bouillon.

20220707_140311

De roemruchte kruisridder die het graf van Christus wilde verlossen in Jeruzalem. Godfried verkocht het kasteel aan de prinsbisschop van Luik om de kruistocht naar Jeruzalem te financieren. Hij nam deel aan de Eerste Kruistocht en vertrok met een leger van ca. 40.000 man, dat onderweg nog aangevuld werd met heren en ridders, maar ook veel avonturiers, tot een leger van 100.000 man.

20220707_120536

Eenmaal in Jeruzalem was het leger zeker gehalveerd, onderweg omgekomen of huiswaartsgekeerd. Jeruzalem werd in 1099 veroverd, de stad en haar inwoners. Godfried weigerde tot koning gekroond te worden in de stad waar Jezus een doornenkroon had gedragen, maar aanvaardde wel de titel Advocatus Sancti Sepulchri (beschermer van het Heilig Graf).

20220707_140243

We parkeren in het plaatsje Bouillon de auto en klimmen via een trap omhoog naar de burcht. Eenmaal bij de burcht aangekomen ligt daar een prachtig bewaard gebleven middeleeuws kasteel.

20220707_121702

Je kan vrij rondlopen en via allerlei trappetjes op en af in allerlei verschillende ruimtes voor de benen best een behoorlijke work-out zo.

IMG-20220707-WA0010

Een prachtig kasteel je waant je terug in de middeleeuwen. In de kerkers waar de meest verschrikkelijke martelwerktuigen werden gebruikt, een gevangenis, maar bovenin heb je een werkelijk een prachtig  360 graden uitzicht over de omgeving.

20220707_122818       20220707_121714

Overal waar je loopt word je verblijf begeleid met muziek...alsof je in een film van "Pirates of the Caribbean" bent beland....tot vervelends aan toe .....steeds hetzelfde riedeltje.

20220707_114728

Na het bezoek dalen we weer af richting het stadje. We komen een prachtige kerk tegen.

20220707_133150

De deur stond niet open, maar Albert zijn nieuwsgierigheid om binnen te kijken neemt de overhand en voorzichtig kijkt hij of de deur niet toevallig open is en whalla ......

20220707_133237

voorzichtig met piepende en krakende kerkdeuren betreden wij de kerk.

20220707_133337

Verderop beneden in het stadje staat een 17e eeuws klooster. We kunnen om 14.30 uur naar binnen. Prima over 20 minuten begint de voorstelling,  we wachten buiten lekker in het zonnetje. Om 14.30 zijn we weer boven. Na een aantal minuten geeft de dame aan de kassa aan dat ze op een groep van 20 mensen zit te wachten en/ of we bezwaar hebben nog even te wachten voor 15 min. Nou vooruit dan maar...

IMG-20220707-WA0028

Pfff we krijgen last van dicht vallende ogen... na 15/20 min komt de groep binnen vallen we kunnen beginnen. Het is een multimediavoorstelling over Godfried en de kruistochten. Daarna zou er een rondleiding met lichteffecten zijn....nou dat hebben we (volgens mij) niet gezien. We hoopte ook iets van het klooster zelf te zien, maar helaas ook dat niet. Het was wel aardig maar meer dan dat was het voor ons niet.

20220707_133715

Na het klooster bezoek op naar de B&B voor ons badritueel 😁. Vrijwel alle gasten waren vandaag weer naar huis vertrokken, maar vanmiddag werd dat weer aangevuld met nieuwe gasten.

20220707_174532

Ons badritueel werd ruw verstoord door de nieuwe gasten die ook zo nodig de sauna in moesten 😵 😁....even wachten op je beurt dat hadden we nog niet eerder gehad. Helaas was er net niet voldoende zon om buiten te zitten (alleen de laatste 15 min.) maar dat mocht de pret niet drukken.

IMG-20220707-WA0031

We konden vanavond niet in de B&B eten, de gastheer had voor ons gereserveerd bij het grillrestaurant in het plaatsje. Het was grappig om je eigen vlees te grillen, het was lekker, maar we miste de algehele sfeer....op naar de B&B daar dan maar een kop koffie drinken....

IMG-20220707-WA0030

Daar aangekomen... waaaatttttt onze plekken in de huiskamer waren bezet door de nieuwkomers. Tja dan de woonkamer maar delen 😁. Nog even nagenieten van een lekkere koffie en een afzakkertje.

1. Ab Proper:
    8 juli 2022
    Ben een beetje jaloers bij de beschrijving van het kasteel, ziet er ook fantastisch uit zolang je maar geen gast in een van de kerkers bent.
    Whalla?? Het is op z'n frans: voilà
  2. Marianne:
    9 juli 2022
    ....Vlaams dan 😁.
  3. Hait en mim Bijlsma:
    8 juli 2022
    Wat apart om het kasteel te bezoeken van Godfried van Bouillon; practig om dit te bezoeken en ook het verhaal te horen dat erbij hoort van de Kruisridders en al die andere dingen.
    Jammer voor jullie dat de andere gasten weer weg waren - het is dan net even anders hé ?
    Maar jullie hebben je wel vermaakt zo te horen.
    Nog veel plezier en een lieve groet van hait en mim.
  4. Marianne:
    9 juli 2022
    Het leuke is dat er weer andere gasten komen. Wij hebben ons hier zeker heel goed vermaakt.