Dag 2 "Wandeldag"

5 juli 2022 - Libin, België

De dag start met een vorstelijk ontbijt in de ontbijtkamer. Het was wel een beetje veel, morgen maar iets minder lekkers aan kruisen. 😅

Vandaag maar eens in de omgeving gaan wandelen. In het boek (wat bij ons op de kamer ligt) stond een wandeling van 6.8 km aangegeven "Au coeur de la sérénité de la Forêt". Ca  5 km verderop ligt Chauteau de Roumont en vanuit daar is er een gemarkeerde gele route.  Volgens het boek bestaat de route uit hobbels, beklimmingen, afdalingen, stenen, plassen, .....). Dus dat beloofd wat. We hebben er zin in.

mycollage_202275192854500Het begint ook goed met prachtige vergezichten, afwisselend bos, maar wel vrij brede paden. Vonden wij toch iets minder spannend. Halverwege de route ging deze door hoge grassen en open plekken.        20220705_120551

Op de foto wisten we nog niet wat ons te wachten stond...... maar niet veel later werden we belaagd door steekvliegen. Binnen no time zat vooral Albert onder de bulten zo groot als een ei 😣.

mycollage_202275192537923

Al zwiepend met onze armen en benen vervolgde wij onze weg door de hoge grassen, verderop in het bos werden de steekvliegen gelukkig minder. We vervolgde het pad, een pad met vlonders, beekjes en kleine plassen.

mycollage_20227522136504

Daarna werd het weer bossig. We liepen op het bospad en toen hoorde we een enorm geritsel in de bosjes. We keken elkaar aan en liepen op onze tenen  naar de bosjes om te zien waar het geluid vandaan kwam. Welk dier zou daar zo bezig zijn.....aan de rand zagen we de blaadjes in het rond vliegen ..... welk dier zou daar toch zitten.... een zwijntje? .....na een paar minuten in spanning te hebben gezeten ....het was...het was... .een vogel (een ordinaire merel ofzo op zoek naar insecten) Goed.....

IMG-20220705-WA0000

Al met al een bijzondere wandeling 😁

Na de wandeling gingen we terug naar de B&B om vervolgens om ca.  14.00 uur de auto weer in te stappen richting het plaatsje Redu "Het boekendorp". In het dorp zijn sinds 1984 vele boekwinkels gevestigd, veelal antiquariaten en tweedehands boekwinkels. Het dorp met zo'n 500 inwoners trekt jaarlijks ruim 300.000 bezoekers.

mycollage_20227522274239

......waarschijnlijk geldt dat alleen voor het hoog seizoen. Want behalve nog twee koppels waren wij de enige toeristen in het dorp. Het was behoorlijk uitgestorven. En ja er waren een paar boekshops maar voor de rest was alles closed en zag het er erg uitgestorven uit....hebben wij weer.

mycollage_20227522339729

Aan de rand van het dorp was een parkeerplaats met een bordje 1,5 km naar Lesse...nu hadden we natuurlijk al gewandeld maar 1,5 km heen en 1,5 km terug moest nog wel lukken.

Het pad was super leuk een beetje wat we gehoopt hadden bij de wandeling van vanochtend aan te treffen, smal, afgrond aan de ene kant, afdalingen, stenen, boomstronken....helemaal leuk!

IMG-20220705-WA0007

We kwamen uit in het plaatsje Lesse bij de rivier de Lesse uit. Idyllisch!

20220705_153347

Na een kleine stop moesten we wel weer dezelfde weg terug maar dat was zeker geen straf.

Bij terugkomst bij de B&B doen we weer hetzelfde badritueel als gister en ook vandaag hebben we ons aangemeld voor de gasttafel.

Vandaag staat op het menu een aperitief, gevolgd door  "Citroenkip met couscous en ratatouille". We hebben wederom lekker gegeten. Er waren nog twee koppels die van de gastentafel gebruik maakte. Een Nederlans koppel en een Frans koppel (net als gister overigens maar toen werd er niet met elkaar gecommuniceerd).

Nu was dat anders. Van het Franse koppel verstonden we enkel wat steekwoorden. Gelukkig de man naast ons werkt voor een Frans bedrijf en vertaalde voor ons en zijn vrouw. Het werd een leuk maar bijzonder gesprek.

20220705_183727

Ik zeg we nemen nog een afzakkertje en dan  "bonne soirée et a demain" 😁

1. Ab Proper:
    6 juli 2022
    Lekker zeg met die steekvliegen. Zijn de resultaten alweer een beetje weggetrokken?
    Wel een mooie omgeving. kan je lekker wandelen. Geen kano gehuurd?
  2. Marianne:
    6 juli 2022
    De bulten zijn gelukkig minder geworden. Het is hier zeker een prachtige omgeving. Ik heb nog wel zin om met de kano de boel te verkennen, maar Albert ziet dat iets minder zitten. Daarentegen zie ik het iets minder zitten om met de moubtainbike de omgeving te verkennen 😳
  3. Grietje:
    6 juli 2022
    Wat boffen jullie met het mooie weer zeg. En.....een fantastische omgeving
  4. Marianne:
    6 juli 2022
    Het is werkelijk fantastisch weer. Wellicht alleen morgenochtend wat minder maar morgenmiddag is het zonnetje weer van de partij 😁. Het is heerlijk. We hebben het echt super naar de zin.
  5. Hait en mim Bijlsma:
    6 juli 2022
    Nadat jullie gebeld hadden heb ik nog naar het reisverhaal gekeken.
    Wat wandelen jullie veel zeg; dat deden wij ook maar dan vaak stadswandelingen. We hebben
    er veel gedaan. Jammer Marianne, dat je gestoken bent. Heb je er veel last van.
    En Albert, heb jij nog last van de "bulten". Leuk is anders.
    Nog veel plezier.
  6. Marianne:
    6 juli 2022
    We vinden het heerlijk om af te wisselen, wandelen , iets ondernemen, vooral Albert is gestoken. Maar daar heeft hij gelukkig weinig last van. Ik ben vanmiddag door een wesp gestoken...het ergste heb ik gehad dus ook dat komt goed.
  7. Ab Proper:
    Een waterfiets misschien?
  8. Marianne:
    6 juli 2022
    Hahhahah nee hoor morgen staat Boullion op de afvinllijst "burcht" en vrijdag Dinant met boottocht
  9. Ab Proper:
    6 juli 2022
    Nou doe van mij de groeten aan Godfried. Veel plezier morgen (redelijk weer te verwachten voor een bezoek aan de burcht van Bouillon).