Dag 10 van de Alpen naar het Jura-gebergte

30 augustus 2023

Gisteren zag het er naar uit dat het vandaag in Orange mooi weer zou zijn. Dus hadden we bedacht dat we hier nog maar even een wandeling moetsten maken in de Alpen naar "Pointe de Sur Cou "het punt boven de pas" van 1809 meter, vanuit daar zouden we dan een fantastisch uitzicht hebben met een prachtige panorama met een 360 ° uitzicht op het plateau van het Meer van Genève, het Jura-gebergte, het Mont Blanc-massief, het Massif des Bornes en vele andere toppen. Volgens onze gastheer zou je naar Chalet du Balme kunnen rijden met de auto en vanuit daar een verkorte route kunnen lopen in plaats van de hele rondwandeling.

Schermafbeelding 2023-08-30 181406

We werden wakker met niet meer dan 10 meter zicht, dus ja of we überhaupt zo'n fantastisch uitzicht gingen zien was de vraag. De weersvoorspelling van vandaag liet ook niet zien dat het voorlopig beter op zou worden. Vandaag is ook de dag dat we weer naar een andere B&B gaan, dus een hele lange wandeling maken en dan nog een eind rijden dat zagen we niet zo zitten. Na het ontbijt de auto ingepakt en op naar Chalet de Balme. Na de gebruikelijke kronkelwegen en haarspeltbochten werden we een klein weggetje opgestuurd, dat was nog wel te doen tot we bij een parkeerplaats aankwamen. Vanuit daar was de weg onverhard met grove stenen en grote kuilen en bulten in de weg. Tja we hebben nou niet bepaald een terreinwagen, dus we zijn toch maar niet verder gegaan. Vanaf de parkeerplaats was het nog wel dik een uur lopen om bij Chalet de Balme te komen en vanuit daar is het ook nog wel weer minimaal een uur lopen naar het uitkijk punt en het zicht was nog steeds belabberd.

IMG_0570IMG-20230830-WA0015

IMG-20230830-WA0012

20230829_113614Dat wordt hem niet, dus op naar Blye in het Jura-gebergte. Volgens google is een van de hoogtepunten van een bezoek aan het Jura-gebergte het stadje Orgelet en dat ligt op een kleine afstand van Blye, dus dat gaan we doen. Maar voor we daar heen gaan eerst nog naar La Roche-sur-Foron. Dit is het dorp dat wij vanuit de B&B beneden in het dal zagen liggen. Het dorp is stil, dinsdag is niet de dag dat er van alle gebeurd.20230829_121209IMG_056520230829_121146

Na een koffie gaan we op zoek naar de Toren van de Graven van Genève. Deze toren staat op een grillige rots en stamt uit de dertiende eeuw en zijn de laatste overblijfselen van het fort van de graven van Genève. 137 stappen bieden toegang op de top, met een adembenemend panoramisch uitzicht op de Arve-vallei, die strekt zich uit van de Zwitserse Jura tot de Franse Alpen (dagelijks geopend in juli en augustus openingstijden van 10.00 tot 12.00 en van 14.00 tot 18.00 uur) ............ je begrijpt het al wij stonden om 12.10 uur daar aan de poort. Helaas! het is niet onze dag! Ook hier geen uitzicht.

IMG-20230830-WA0013IMG_0567

20230829_120925

Op naar Orgelet, de weg er naar toe is prachtig om ons heen indrukwekkend bergmassief en prachtige meren. Hoe dichter we bij Orgelet komen hoe donkerder de wolken worden. In Orgelet parkeren we en lopen rond.  "Volgens de omschrijving: de versterkte kerk, herenhuizen, pittoreske straatjes, voormalig klooster van de Bernardijnen, site van het oude kasteel... zijn allemaal overblijfselen uit het verleden die Orgelet vandaag tot een karakterstad van Bourgondië-Franche-Comté maken". Het is inderdaad een mooie kerk, ook sommige huizen hebben karakter, maar de pittoreske straatjes? ...daar hebben wij andere ideeën bij. Wij begrijpen niet zo goed waarom dit plaatsje op de lijst stond. Het is wel aardig, maar om hier nou speciaal naar toe te rijden hebben wij niet kunnen ontdekken. Het kasteel dan maar bekijken, vanuit hier heb je ook een prachtig vergezicht.  We gaan eerst aan de koffie, daarna lopen we naar het kasteel. We zitten nog geen 5 minuten binnen of het begint te stortregenen. Volgens buienradar komen er voorlopig ook alleen nog maar donkerblauwe en rode wolken voorbij (dat betekent heel veel regen misschien met onweer)...dus laten we het kasteel ook maar voor wat het is en wederom geen vergezicht.

20230829_113648IMG_0571

Dan op naar de volgende B&B in Blye. De weg er naar toe is glooiend met bergen op de achtergrond. Het plaatsje zelf stelt niks voor en is ergens in the middle of nowhere. Maar daar wacht wel de zon en een uiterste vrolijke gastvrouw. Dat wij amper Frans spreken en zij geen Engels maakt allemaal niet uit.  Albert begrijpt het dan nog wel en kan een klein mondje Frans, maar ik brouw er niks van. Google translate erbij en het gaat prima. Er wordt veel gelachen. Zowel buiten als binnen is het in brocante stijl. De gastvrouw heeft een restaurantje voor ons gereserveerd om 20.00 uur in Pont -de-Poitte niets bijzonders, maar wel bijzonder lekker!