Van Samer via Le Crotoy naar Abbeville

21 juli 2023 - Abbeville, Frankrijk

We zijn alweer over de helft van onze vakantie en vandaag verlaten we de B&B in Samer en gaan meer zuidwest naar Abbeville. We nemen "Route Nationale" over de D901. We zijn nog geen 5 km op pad of we worden gebeld door de B&B gastvrouw van Samer....we zijn wat vergeten...dus omkeren maar en terug. En daar gaan we weer ..... nieuwe poging! Het is een prachtige route door glooiend landschap, veel graanvelden, gras en andere agrarische gebied (ook veel tractoren op de weg waardoor we niet altijd even lekker kunnen doorrijden). We rijden tot de afslag richting Arry. Net voor Arry ligt het Kasteel van Arry gebouwd in 1761 in Lodewijk XV-stijl. Het is niet te bezichtigen dus we rijden weer verder richting Rue.

IMG-20230721-WA0010

In Rue parkeren we de auto. Het is een dorp van niks (3000 inwoners), maar heeft een prachtig kapel "Chapelle de Saint-Esprit" uit de 15de /16 de eeuw. Ook dit dorp lag vroeger aan zee en was in de middeleeuwen een drukke vissershaven. Het dorp ligt nu 6 km van de zee door de verzanding vanaf de 17de eeuw. De legende gaat dat er vroeger een kruis uit Jeruzalem is aangespoeld en door de massa's bedevaarders is er geld achter gelaten om deze kapel te bouwen.

IMG-20230721-WA0011IMG-20230721-WA0026

Het is een alleraardigst dorpje op de hoek van een splitsing drinken we een bak koffie in een Frans café en bekijken we de Franse hectiek van de dag om ons heen. Vanaf het dorpje Rue gaan we richting Le Crotoy. Le Crotoy betekent poort naar hemelse schoonheid en ligt aan de Baai van Somme. We parkeren de auto net buiten het dorp en gaan te voet verder.

IMG-20230721-WA0032IMG-20230721-WA0025

IMG_0162

IMG_0159

IMG_0161

We laten de levendige dorpsstraat even voor wat het is en wandelen door naar het strand. Het is eb, dus er ligt een weids zandstrand voor ons met uitzicht over de Somme die uitmondt in zee. Het is zonnig en het waait behoorlijk en maken een lekkere strandwandeling. Bij terugkomst hebben we nog een half uur de tijd (om drie uur kunnen we in de B&B terecht en vanuit hier is het een half uurtje rijden). Daarom ploffen we neer op een terrasje met uitzicht over het strand en het water.

IMG-20230721-WA0043

IMG_0164IMG-20230721-WA0022

Abbeville is een vrij druk stadje, we rijden een heleboel kleine straatjes door en komen uit bij onze B&B ergens verscholen in de binnenstad. Het is een soort kasteeltje ingebouwd tussen de huizen in de stad. Er ligt een tuin voor het kasteeltje met loslopende kippen, honden, katten en er ligt een zwembad. Gek genoeg als je achter de poorten bent van het kasteeltje valt de drukte van de stad weg.

IMG_0167

IMG_0166IMG_0169IMG_0170IMG_0168

Nadat we onze spullen hebben gedropt in onze kamer en de boel hebben verkent lopen we Abbeville in. Het is een druk, hectisch stadje, het ruikt er niet heel erg lekker, veel huizen die aan een opknap beurt toe zijn en afgezien van hier en daar een mooi gebouw komt het bij ons niet over als erg charmant....of wij willen het niet zien! De gastheer heeft ons een restaurant aanbevolen en gaan opzoek voor straks. Het lijkt een beetje op een herberg met afgebladerde verf en veel hout (ik moet denken aan het decor van The Pirates of The Caribbean). We bekijken nog de andere restaurants en zoeken nog een supermarktje op en gaan weer terug naar de B&B.

IMG-20230721-WA0036

In de avond is het een stukje frisser en het eerste restaurant wat we tegen komen is "The Pirates of the Caribbean"....we gokken het erop. Achteraf een uitstekende keuze. De jongen die ons bediende kon ook zo voor Jack Sparrow door gaan.  Heerlijk gegeten en binnen no time op loop afstand weer terug in de B&B.

20230721_19104920230720_19315120230720_192138

1. Hait en mim Bijlsma:
    22 juli 2023
    Leuk om alles te lezen. Ik vind dat jullie nog al een drukke vakantie hebben.
    Straks thuis zal het wel weer rustiger zijn. Je bent nu altijd onderweg.
    Nog veel plezier in de komende dagen.