Château d'Hardelot en Montreuil-sur-Mer

21 juli 2023 - Samer, Frankrijk

De dag begint regenachtig, maar begin van de middag zou het opklaren. We rijden naar Kasteel Hardelot (11 km). Dit kasteeltje is gebouwd op fundamenten van een vestiging uit de 13de eeuw. In de loop der eeuwen werd het een ruïne. In de 19de eeuw heeft een Engelsman op de ruïne een kasteeltje laten bouwen in de trant van het kasteel Windsor. Hij leefde daar met zijn vrouw en 6 kinderen.

IMG_0105

Het is nu een museum en is ingericht zoals het er mogelijk uit heeft gezien. Er is de entree/wachtkamer, een rookkamer, een eetkamer, een biljartkamer, een bibliotheek, een woonkamer voor de dames, een slaapkamer en een studeerkamer tevens ingericht als rariteitenkabinet.

IMG_0114IMG_0112

IMG_0106

IMG_0109IMG_0110

Het is een beetje een vreemd kasteeltje in de tuin achter het kasteel zien we de bijzondere bouw ervan (alsof het maar voor de helft is gebouwd). Om het kasteel heen ligt natuurgebied "Reserve Naturelle des Marais de Condette" wat bestaat uit drassige weiden, moerassen en een groot meer. Het wandelpad is daarom ook deels een vlonderpad en loopt om het meer heen ca. 2,5 km.

IMG_0117IMG_0115IMG_0121

IMG_0124

IMG-20230719-WA0000

Na het bezoek vervolgen we onze weg naar Montreuil-sur-Mer (28 km). Dit stadje heeft een middeleeuwse bovenstad. Vroeger lag deze stad aan de zee, maar door de verzanding van de rivier is dit niet meer het geval. We beginnen op het marktplein, vroeger toen het nog aan het water lag was dit een belangrijk handelscentrum.

IMG_0126IMG_0129

Om de bovenstad loopt een vestigingsmuur uit de 16de en 17de eeuw van 3 km, wij gaan deze rond wandelen. Vanaf de vestigingsmuur heb je rondom adembenemende vergezichten.

IMG-20230721-WA0005IMG_0130

IMG-20230721-WA0016

Bij de vestigingsmuur hoort ook een Citadel.

IMG_0142

De route gaat verder via "Promenade des Remparts" we slaan wat straatjes links en rechts in en komen in een straatje terecht wat eens filmdecor was voor de de verfilming van "Les Misérables (1925).

IMG_0143

IMG_0146IMG_0156

In het hart van het stadje staat een kapel en verderop de bijbehorende abdijkerk uit de 11de eeuw.

IMG_0153

We lopen weer op de vestiging  en genieten nog van het weidse uitzicht.

IMG_0138

IMG_0136

IMG-20230719-WA0001

Laatste avondje hier in Samer, dus bij terugkomst bij de B&B lekker in de zon bij het zwembad gezeten en een plons genomen.

20230719_175730

20230719_175721

1. Hait en mim Bijlsma:
    21 juli 2023
    Wat een mooie verhalen en prachtige foto's. Jullie doen wel veel indrukken op.
    Ik kon dit ook, maar nu gaat het niet meer; daar is mijn hoofd soms te warrig
    voor. Maar ja, dat hoort bij de leeftijd hé. Nog een paar fijne dagen gewenst.
    Een lieve groet van hait en mim.
  2. Marianne:
    21 juli 2023
    We genieten er ook wel heel erg van. Een hebben ook heel erg mazzel met het weer soms begint het een beetje bewolkt en een drupje regen, maar het klaart tot nu toe steeds op in de middag en zien we toch ook de zon.