Cap Blanc Nez en Cap Gris Nez

20 juli 2023 - Samer, Frankrijk

Vanuit Samer rijden we noordelijk naar Rue de la Mer (32 km) om hier de parel van de Opaalkust te bewonderen "Cap Blanc Nez". Het is de hoogste kaap,  met zijn witte krijtrotsen, die steil naar beneden het Kanaal in lopen (134 meter hoog boven zee uitsteken). Vanaf de parkeerplaats gaan we met de stroom van toeristen mee naar het dak (klif) van de Cap Blanc Nez met een prachtig panorama over het golvende landschap van Cap Blanc Nez. De groene weide en goudkleurige graanvelden, de fonkelende blauwe zee en ja vanwege het mooie weer zien we ook de kustlijn met zijn krijtrotsen van Engeland. Dat komt op de foto's helaas minder goed tot zijn recht (moet je wel heel erg inzoomen).

IMG_0082IMG_0083IMG_0085

Boven op Cap Blanc Nez staat ook een obelisk, het monument is opgericht ter ere van de gestorven leden. Zeelui bewaakte tijdens de Eerste Wereldoorlog dit deel van het Kanaal. Via een wandelpad met kiezels en vele treden dalen we af naar beneden (220 meter).

IMG_0086IMG_0087IMG-20230719-WA0004

Als we beneden zijn lopen we richting het dorpje Escalles voor een een kop koffie. Daarna lopen we terug richting de waterlijn. Cran d'Escalles is een doorgang door de krijtrotsen en kom je op het strand. Vanaf het strand heb je zicht (beperkt), maar prachtig, op Cap Blanc Nez. Vervolgens klimmen we via dezelfde route weer omhoog.

IMG_0091IMG_0094IMG_0093IMG_0096

IMG_0088

IMG-20230719-WA0002

Na een klim komen we bij de parkeerplaats aan  en zetten we de reis voort naar Cap Gris Nez (16 km), vanuit dat uitzichtpunt kun je Cap Blanc Nez nog beter zien. Cap Gris Nez is een nis dat uitspringt in de zee en is 45 meter hoog en gaat 3,5 km in zee. Vanaf de parkeerplaats kun je naar verschillende uitzichtpunten. We zijn zeker niet de enige die dit idee ook hadden en ook hier lopen weer met de stoet van veel wandelaars mee. We starten bij het uitzichtpunt Belvedère de la Baie (uitzicht op Cap Blanc Nez). Daarna volgen we de weg voor de andere uitkijkpunten en is de kustlijn van Engeland nog beter te zien. Vanaf hier is de afstand dan ook het kortst ca. 33 km.

IMG_0097IMG_0101

IMG_0103

IMG_0098

IMG-20230719-WA0003

Prachtige vergezichten gezien. Rood gloeiende gezichten vanwege de wind en de zon!

1. Hait en mim Bijlsma:
    20 juli 2023
    Wat een prachtige vergezichten en wat treffen jullie het met het weer.
    Nog een paar mooie dagen en tot ziens.