Fietsen langs de Somme naar Saint Valéry-sur Somme

22 juli 2023 - Abbeville, Frankrijk

De B&B heeft een paar fietsen staan die we mogen gebruiken. We rijden de poort uit gaan een paar keer links en rechts en komen al snel bij de brug die ons over de Somme heen helpt. Aan de overkant van de brug is een fietspad die langs de Somme gaat tot aan Saint Valéry-sur Somme (ca. 16 km). Het is een mooie omgeving, langs het pad staan bomen en daar achter velden met graan, gras en koeien. Er wordt druk gewerkt door de boeren.

IMG_0172IMG_0176IMG_0175

Aan de overkant zien we ook alleen groen, heuvels, bomen en water van de Somme. Het is flink trappen want we hebben behoorlijke wat wind tegen. Het linker oor is doof van de wind in het oor en het rechter oor hoort alleen het suizen van de wind in de bomen en het riet wat behoorlijk aan het ritselen is. Het is een mooi fietspad maar op een gegeven moment ook wel saai. Het is kaarsrecht (geen bochtjes of kronkels) er komt geen eind aan en overal een beetje hetzelfde uitzicht.

IMG_0174IMG_0177

We naderen Saint Valéry-sur Somme en aan de zijkanten in het gras zitten mensen te picknicken. We zien de stokbroden, glazen, flessen rosé het is er heerlijk weer voor het zonnetje schijnt lekker, fris windje, perfect picknick weer! De eerste rij huizen naderen we en het is een leuk gezicht al die gekleurde luiken en ieder huis is weer anders, bootjes in de haven, zonnetje erop, het ziet er schilderachtig uit. Je snapt dat (beroemde)schilders hier vroeger heen trokken om dit te willen vastleggen.

IMG-20230722-WA0002

IMG_0182.2IMG_0179.2

We parkeren de fietsen op een pleintje in Saint Valéry-sur Somme en beginnen aan de wandeling (4,2 km). Vanaf het pleintje gaan we een steegje in "Passage Hedin". Het is een soort toegangspoort (je loopt tussen en onder een huis door). We lopen steil naar boven waar we uit de drukte bij allerlei leuke straatjes, vol met gekleurde bloemen en diversiteit aan huizen komen.

IMG_0180.2 IMG_0185IMG_0188

Bovenin komen we bij een soort uitkijkpunt, waar vroeger de vissersvrouwen stonden om te kijken of hun man al binnen kwam varen.

IMG_0190IMG_0189IMG_0193

We lopen een stuk verder straatjes links, straatjes recht, dan weer naar beneden, dan weer naar boven en uiteindelijk lopen we weer steil omhoog en komen we bij het oude stadscentrum aan met zijn middeleeuwse straatjes (12de - 14de eeuw).

IMG_0194IMG_0195IMG_0196

We lopen via de toegangspoort "Portre de Nevers"  wat als laatste functie gevangenispoort was. Hier zou in december 1430 Jean 'd Arc gevangen hebben gezeten, nadat ze gearresteerd werd in Le Crotoy.

IMG_0197IMG_0209

IMG_0200

We vervolgen onze route en komen voor de verandering weer eens een kerkje tegen. Er volgt een bezoekje aan de kerk Saint -Martin met zijn dambordpatroon.

IMG_0205.2IMG_0198IMG_0201Verderop nemen we zigzaggend de trappen naar beneden nemen om een kijkje op het strand te nemen, daarna klimmen we weer naar boven om de route te vervolgen. Ze zijn in het plaatsje het nodige aan het restaureren, zodat we af en toe een andere route moeten volgen maar uiteindelijk komen we bij de promenade (een vlonder pad) langs de rivier en via dit pad komen we weer bij het pleintje waar we zijn gestart.

IMG_0210

IMG_0206

Na de lunch wordt het weer tijd om terug te gaan.

IMG-20230722-WA0007

Fingers crossed dat we geen tegenwind hebben...! We stappen weer op de fiets en gaan weer langs de Somme (16 km) retour naar de B&B. Gelukkig ging de terugweg een stukje sneller dan op de heenweg.

IMG_0178

IMG_0171

IMG_0173

Bij de B&B aangekomen is het tijd om de spieren even te ontspannen. Het is nog steeds heerlijk weer, dus plonsen we in het zwembad wat gevuld is met zoutwater en 30 graden. Vervolgens nog even met een boekje in de zon. Heerlijk!

IMG_0169