Dag 13 Stadje Belfort

2 september 2023 - L'Isle-sur-le-Doubs, Frankrijk

Vandaag staat Belfort op de planning en dan vooral de Citadel. De stad is vooral getekend door zijn geschiedenis, door zijn verzet tegen de Pruisen en de Duitse inlijving, vanaf 1870. Uit dit verleden als strategische verdedigingsstad heeft Belfort zijn "ondoordringbare" citadel en stadsmuren overgehouden, werken van Vauban uit 17de eeuw.

IMG-20230902-WA0023IMG_0652IMG_0648

Vanaf de parkeerplaats lopen we de vestingwerken in en kunnen we de citadel in, of richting de historische stad gaan via de poort van Brisach, waarop koninklijke symbolen, lelie en de wapenspreuk van Lodewijk de 14de staan. Wij lopen naar boven naar de Citadel.

IMG_0657IMG_0651IMG_0668IMG_0663

Het is niet zo als bij Maastricht dat je daadwerkelijk de Citadel in kunt, maar van bovenaf heb je een geweldig uit- en vergezicht over de stad en de bergen daaromheen. In Frankrijk zijn veel zaken zo rond 12.30 en 14.00 uur dicht. Zo nu ook het museum, die gaat dus ook net dicht.

IMG_0662

We lopen naar beneden naar de voet van de citadel, hier staat de beroemde Leeuw van Belfort, gehouwen uit roze zandsteen door Auguste Bartholdi tussen 1875 en 1879. Een monument van 22 meter lang en 11 meter hoog, die de stad lijkt te bewaken. Het zou eerst een brullende leeuw moeten zijn, maar dat vond men toch iets te gevoelig liggen t.o.v. de Pruisen en vond men dat de leeuw toch maar niet moest brullen.

IMG-20230902-WA0019IMG-20230902-WA0016 IMG_0674

Vanaf de citadel zagen we de kathedraal al liggen. Via trappetjes en slingerweggetjes dalen we al naar de Saint-Christophe kathedraal. Een indrukwekkend gebouw uit de 18de eeuw opgetrokken uit roze zandsteen.

IMG_0686IMG-20230902-WA0026IMG-20230902-WA0027Het ligt op een mooi plein en overal er omheen zijn cafeetjes en restaurants. In het midden staat een muziektent en midden op het plein "het strand" een enorme zandbak met strandstoelen.  Hier en daar zitten moeders en vaders met kinderen. In de restaurantjes is het een drukte van jewelste want het is lunch tijd. Het is half twee, dus besluiten wij ook maar te gaan lunchen, want ook dat houdt op rond een uur of twee uur daarna kan je nergens meer lunchen of iets eten.IMG-20230902-WA0021IMG_0685

We hebben al uitgebreid geluncht, dus voor de avond hebben we groenten en zalm meegenomen voor een eenvoudige salade. Het is heerlijk weer dus op naar het zwembad. We kunnen nog net in de laatste stralen zon op het terras zitten samen met een boek even heerlijk relaxen. Ook vandaag sluiten we de dag af met een lekkere salade aan de bar een een potje poolbiljart.

IMG-20230902-WA0020