Dag 12 Van het jura-gebergte naar Rang

2 september 2023 - L'Isle-sur-le-Doubs, Frankrijk

We roken het al...pancake. De gastvrouw is druk geweest met bakken. Naast eigengemaakt confituren en yoghurt nu lekkere pancake bij het ontbijt. Vandaag vertrekken we naar Rang, maar voordat we dat doen willen we nog een stukje van de Jura zien. Op de route ligt  Baume-les-Messieurs een stadje in de Jura met een heel oude abdij. Er zijn ook watervallen en grotten, maar in eerste instantie wordt het de abdij. Voordat we gaan moeten we nog uitgebreid afscheid nemen van onze gastvrouw. Ze heeft een schattig bosje met hortensia en takken geplukt voor ons om mee te nemen. Dit droogt vanzelf in....we hopen dat het heelhuids thuis komt want we moeten nog een paar dagen.

IMG-20230902-WA0002IMG_0634

Baume-les-Messieurs is een pittoresk stadje in het noordwesten van de Jura. Het ligt in een dal dat bijna compleet is omringt door hoge steile rotsen en vanuit het dal kijk je dan ook uit op de hoge en steile witte kalkranden.

IMG_0645IMG_0644IMG-20230902-WA0011

Er zijn overal leuke straatjes met oude huizen en een middeleeuwse abdij.

IMG_0621IMG_0610IMG_0612IMG-20230902-WA0005IMG_0620

Het klooster was ooit één van de machtigste van Frankrijk maar verloor ondanks de steun van de Keizer de strijd met Cluny. Frederik Barbarossa, één van de belangrijkste Keizers in de middeleeuwen, gaf de abdij in Baume-les-Messieurs nog wel een keizerlijke titel maar dat kon het tij niet keren. Vandaag de dag is het klooster door de monniken verlaten. De abdijklooster is imposant en indrukwekkend en in de kerk staat een enorme Vlaamse retable uit de zestiende eeuw. Het imposante altaarstuk is bijzonder kleurrijk.

IMG-20230902-WA0004IMG_0628IMG_0626IMG_0623

Na het klooster lopen we nog wat door het dorp en richting de watervallen en de grotten. Bovenaan gekomen blijkt de waterval droog te liggen. Voor een rondleiding in de grotten moeten we nog 40 minuten wachten. Het lijkt ons wel erg mooi maar toch hebben we niet zo zin om hier op te wachten en vervolgen we onze weg richting Rang gelegen in de provincie Doubs in de regio Bourgogne-Franche-Comté. De Doubs is een rivier die voor een groot gedeelte stroomt door de Doubs stroomt en ook voor een deel in Zwitserland. Hier vindt je groene velden, bossen en sommige stukken van de rivier worden omringd door hoge kliffen en andere juist door glooiende heuvels.

IMG-20230902-WA0001IMG_0637IMG_0635

Bij de B&B aangekomen hebben we wel zin om even te zwemmen. Omdat we geen restaurant in de buurt konden vinden wat was geopend en omdat  bij deze B&B een enorme gezamenlijke ruimte is met lounge, uitgebreide keuken, bar en biljarttafel besluiten we naar de supermarkt te rijden en zelf een eenvoudige maaltijd te maken. Daarna sluiten we de dag af met een potje poolbiljart.

20230831_200352IMG-20230902-WA001020230831_202541