Dag 5: Montaione in Toscane

26 augustus 2022 - Moneglia, Italië

Vandaag een reisdag (184 km) naar Toscane. Maar we starten met een heerlijk Italiaans ontbijtje.

20220825_091008

Via de kustlijn reizen we zuidwaarts richting Pisa. Bij Pisa gaan we de tolweg af en komen bij de tolpoortjes om te betalen. Het lijkt wel een soort flipperkast overal knipperen er lampjes. Kaartje erin, creditcard erin...en even is het spannend of we de creditcard wel weer terug krijgen, maar ...na een aantal minuten verschijnt de creditcard weer en gaat de slagboom open. We rijden vanaf daar het binnenland in en slingeren het laatste stuk door het Toscaanse landschap.

20220825_192240

Ook nu komen we weer in de rimboe uit. We slingeren het laatste stukje weer op een super smal weggetje steil omhoog. In het begin van de weg omhoog stond toch echt op een bordje de B&B aangegeven, dus het moet goed zijn. Een scherpe bocht en nog 50m steil omhoog te gaan naar de B&B. Om op het terrein van de B&B te komen moeten we de laatste meters nog steiler omhoog en dan super scherp indraaien en redelijk vol gas de helling op. Het lukt ff niet en met zweet in de handen parkeren we de auto maar even buiten de hekken van de B&B langs het weggetje.

IMG-20220825-WA001320220825_144559

We zijn te vroeg.....het is half 2 en de incheck tijd is 15.00 uur. We krijgen eerst een soort van preek van de eigenaar "three o'clock is the rule to check in", maar worden toch verder hartelijk ontvangen. Hij zit behoorlijk op de praatstoel en komen van alles te weten over de omgeving en zijn landgoed en vooral dat je hier in Tosacane in de relax stand moet zijn.

IMG-20220825-WA0012

Hij vraagt waar de auto is. We vertellen dat we het niet redden om omhoog naar de parkeerplaats te rijden. De eigenaar geeft aan dat dit de eerste keer vaak gebeurd (hollanders zijn het natuurlijk niet gewend...en het zit volgens hem bij ons tussen de oren). Hij loopt met ons mee en gaat geduldig vertellen hoe we de draai en de steile helling moeten nemen. Met zweet in de handen zit ik weer achter het stuur. Eerst moet ik weer een heel stuk achteruit naar beneden rijden, dan met flink wat gas naar boven en met een grote draai scherp omhoog het terrein van de B&B opdraaien . Dit lukt me de eerste keer niet maar na een tweede poging lukt het om de auto de helling op te rijden en te parkeren (daar waar het hoort).

20220825_14583720220825_145824

Het uitzicht vanuit de B&B is werkelijk prachtig. Vanaf hier heb je werkelijk 270 graden uitzicht over de heuvels van Toscane. In de verte kan je Ligure zien liggen, Pisa, San Gimignano, etc. werkelijk prachtig. Nadat we de koffers naar de kamer hebben gebracht. Gaan we dan maar in de Toscaanse relax stand, dat wil zeggen we nemen een wijntje bij het zwembad en we nemen een plons in het zwembad.

IMG-20220825-WA001120220825_151730

De eigenaar heeft voor ons gereserveerd bij een goed en het dichtsbijzijnde restaurant (1,8 km). Met de auto willen we even niet, want dan moeten we in het donker die ellende van vanmiddag herhalen. De eigenaar kijkt ons hoofdschuddend aan, maar we besluiten toch te lopen...of dat nou zo'n helder idee was! De weg naar beneden is vrij steil, slingerend en af en toe stukken door het bos. Ik ben er niet gerust op, dat wordt straks in het pikke donker zoekende naar de weg en puffend naar boven lopen..

20220825_19355820220825_193545

Het uitzicht bij het restaurant is werkelijk prachtig en het eten is ook echt heerlijk, echt super en na een antipasta, secondi en een cappuccino (heel fout natuurlijk, want italianen drinken dit alleen in de ochtend!) gaan we aan onze avondwandeling in het donker beginnen......

20220825_20031920220825_202148

Op de heen weg al dalend hebben we  er 30/34 min. over gedaan. Nu zouden we er minstens 34 min over moeten doen gezien de stijgende weg omhoog, maar ik vind het drie keer niks en heb de turbo in de benen aanstaan. Albert verlicht de weg met zijn mobiel (anders zien we echt niks) en zo lopen we in turbo speed (de hijglijn is er overigens niks bij)  de steile berg op. In minder dan 30 min. komen we haleluja bij de B&B aan....badend in het zweet.

IMG-20220825-WA0009

We hadden voordat we weg gingen een rosé bij de eigenaar gekocht en in de vriezer gestopt en de eigenaar zou dat voor ons halverwege de avond in de koelkast zetten. Dus na alle inspanningen staat er een heerlijk gekoeld roseetje klaar in de koelkast, muziekje aan en nu even echt relaxen op het terras 😁 Saluti!

IMG-20220825-WA0004

1. Ab Proper:
    26 augustus 2022
    Een hele belevenis om op de plaats van bestemming te geraken, maar dan heb je ook wat. Een fenomenaal uitzicht over dit deel van Toscane. 's Avonds nog een pluspunt bij Nonna Bianca, maar het is wel raadzaam een zaklantaarn aan te schaffen. De openbare verlichting is niet dezelfde als bij onze buitengebieden, hoewel in sommige streken kan het ook best wel donker zijn op de wegen, kan ook niet in zo een uitgebreid landschap met minimale bewoning. Nu geniet er nog maar van en de volgende keer rechtstreeks naar de parkeerplaats onder het afdak. Trouwens loopt die hond daar nog rond?
  2. Marianne:
    26 augustus 2022
    😁 ja op drie poten. Ontzettend lief beest komt je steeds begroeten
  3. Hait en mim Bijlsma:
    26 augustus 2022
    Wat een reis hebben jullie gemaakt zeg. Het had heel wat voeten in de aarde om op de plaats van bestemming te komen. Maar dan heb je ook waar voor je geld. Fijn, dat jullie het zo naar je zin hebben en genieten. Wat zal je in spanning hebben gezeten bij het rijden naar boven. Nog veel plezier verder en succes met het verder trekken.
  4. Marianne:
    26 augustus 2022
    Het uitzicht vanuit de B&B is
    echt werkelijk prachtig. Net een ansichtkaart.
  5. Kitty & René:
    26 augustus 2022
    Jeetje wat een belevenissen weer! Maar een schitterende beloning. Echt heel mooi. Fijne voortzetting.
  6. Marianne:
    27 augustus 2022