Bezoek o.a. aan de siroopwafelfabriek.

22 januari 2023 - Gouda, Nederland

Dit weekend staat in het teken van Gouda. Gisteren aangekomen. De B&B zit midden in het centrum alles is op loop afstand wat heel fjn is!  s'Avonds de Gouda Stadsschouwburg bezocht.

IMG-20230120-WA0004

Vandaag (zaterdag) wakker geworden met uitzicht op de gracht, die een licht vliesje ijs op het water laat zien. Na al die weken van regen is het fijn dat het droog is, maar wel dus koud 🥶.

20230121_154930

Om 11.00 uur staat een rondleiding gepland in de siroopwafelfabriek. Google maps neemt ons mee naar het hart van Gouda "de markt" waar vandaag ook letterlijk markt is. Wij zijn zoekende naar een fabriek, maar we eindigde voor de winkel van de siroopwafels. Weifelend stappen we naar binnen...ehh we zijn op zoek naar de siroopwafelfabriek....."dan zijn jullie aan het goede adres".

mycollage_202312115202546

Na een intoductiefilmpje over het onstaan van deze siroopwafels uit 1810, gaan we de fabriek in. Uiteraard met de haren in een netje.

mycollage_2023121152148594

Zonder het recept te verklappen, want dat wordt al eeuwen lang in een envelop met lakzegel bewaard en door de huidige bakker achter slot en grendel in een kluis.

IMG-20230121-WA0004

We krijgen dus een soort inkijkje wat er allemaal in het koekje gaat en hoe het komt dat het wafeltje zo'n mooie bruine kleur heeft, dat is dus door toevoeging van kaneel.

20230121_112607

Daarnaast staan er pompen met verschillende smaken siroop. Uiteraard gaan we testen en proeven. Wij vinden allebei de siroop met gember het lekkerste.

20230121_112618

Daarna volgt het daadwerkelijke proces. In een grote ketel wordt het deeg soepel gekneed. Daarnaast staat een ketel waar de siroop in wirdt gemaakt. Dan volgt de daadwerkelijke  "koeklijn"

20230121_113230

Een deel van het deeg wordt handmatig in een trechter gestopt onderin komt er een balletje deeg uit en valt op het wafelijzer, die maakt er een mooi wafeltje van.

20230121_113013

Daarna gaat via de loopband het koekje richting de koelmachine, maar eerst krijgt het koekje nog een kloddertje hete siroop en een tweede koekje.

20230121_113110

Als de koekjes afgekoeld zijn gaan ze via de loopband weer verder naar "de koekenpakker", deze robot pikt  alleen de goede koekjes eruit.

20230121_113720

Stapelt de koekjes op en gaat het stapeltje koekjes naar de verpakkingsmachine om een jasje te krijgen.

mycollage_202312115289755

Voordat we buiten staan krijgen we nog een lekker wafeltje om het resultaat te proeven.

We vervolgen onze weg naar de andere highlights van Gouda. Dat is o.a. het oude stadhuis en de St. Janskerk. Het is wel erg koud om lang buiten te zijn, dus op naar de St. Janskerk waar we middels een audiotour het verhaal van de vele glas-in-loodramen meekrijgen (overigens is de temparatuur in de kerk ook behoorlijk koud).

Meer weten over de St. Janskerk klik op de link Goudse St. Janskerk

20230121_145839

Na de kerk lopen we naar het oude stadhuis. We mogen zelf dwalen door het stadhuis en daar waar de deuren openstaan mogen we naar binnen. We lopen de entree binnen. Een vrij grote hal, die blijkbaar vroeger diende als rechtszaal, schuldigen gingen links de trap af naar het schavot. Onschuldigen namen de rechtertrap.

20230121_144246

We nemen een deur naar rechts en komen terecht in de Burgermeesterskamer waar de spreuk hangt 'Age quod agis' betekent: "Als je iets doet, doe het dan goed".   De deur achterin verschaft de doorgang naar de trouwzaal, deze is nog steeds veelvuldig in gebruik.

De wanden zijn versierd met groene wandtapijten, destijds bedoeld om indruk te maken bij belangrijke gelegenheden. In dit geval bezocht in 1642 Willem II zijn jonge bruid Maria Stuart en haar moeder Henriette Maria Gouda.

20230121_144336

Via de hal nemen we de trap naar beneden naar de Burgerhal. Tot de 19de eeuw werd in deze ruimte vlees gekeurd. Vervolgens werd het de boterhal waar op donderdag boter en kaas werd verhandeld.  Nu gebruikt voor feesten.

1. Hait en mim Bijlsma:
    23 januari 2023
    Hoi Marianne en Albert

Wat een mooie dag hebben jullie gehad zeg. Er is dan nog veel ie zien hé.
    Koud is het wel; maar ja wat wil je ook in januari. Groetjes.